به وبسایت زرشوران خوش آمدید
shoar-1403
تاریخ 10 اردیبهشت 1403 - ساعت 7:51 قبل از ظهر

انتشار روش نوین ابداعی توسط ایمیدرو

 انتشار روشی نوین ابداعی توسط ایمیدرو در ژورنال Electrical Power and Energy Systems


چکیده مقاله ارایه شده از سوی ایمیدرو توسط رضا جانبازی کارشناس دفتر زیرساخت این سازمان، سبب شد ایمیدرو به عنوان نام نخست مقاله روش نوین استفاده حداکثری از توان مبدل های ماژولار در سیستم HVDC چند ترمیناله، شود. این عنوان در شماره ژانویه ۲۰۲۱ ژورنال معتبر Electrical Power and Energy Systems منتشر شده است.به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مقاله فوق تحت عنوان theory-based control strategy for multi-terminal MMC-HVDC SYSTEMS Lyapunov در پایگاه این ژورنال درج شده است. در مقدمه مقاله ارایه شده آمده است:
توان الکتریکی در نیروگاه ها به صورت AC تولید می‌شود و اغلب‌ مصرف کنندگان برقی نیز برای کار در توان AC طراحی شده‌اند. از این رو، در یک سیستم الکتریکی،‌ توان از نیروگاه ها تا مصرف، از طریق خط انتقالAC‌ فشار قوی(HVAC) منتقل می‌شود. در سال های اخیر با توجه به ظهور فناوری‌های جدید الکترونیک قدرت، موضوع انتقال توان در سیستم انتقال DC فشار قوی (HVDC) رونق گرفت که این روش، متدی مؤثر برای انتقال مقدار بزرگ انرژی الکتریکی با استفاده از (ولتاژ مستقیم) در مسافت‌های طولانی توسط خطوط انتقال هوایی، کابل‌های زیرزمینی یا کابل‌های زیردریایی، اتصال سیستم‌های قدرت جداگانه با مشخصه‌ها و فرکانس‌های مختلف، استفاده می‌شود (مانند اتصال شبکه های برق دوکشور یا دو قاره به یکدیگر).

به صورت مختصر کاملا واضح است که انتقال توان از نیروگاه های تولید برق تا مصرف کنندگان، با استفاده از سیستم موجود AC نیاز به حداقل ۶ سیم (۲ مسیر موازی سه فاز) داشته در حالی که در سیستم HVDC تنها با دوسیم قابل انتقال است که با این تفاسیر در مصرف آلومینیوم حداقل ۶۰% صرفه جویی گردیده و علاوه بر آن عیب یابی و نگهداری شبکه با دو سیم آسان خواهد بود این سیستم حریم اندکی خواهد داشت و تلفات انرژی در آن بسیار ناچیز است. از این فناوری هم اکنون کشورهای آمریکا، روسیه، چین، سوئد و… مورد استفاده قرار می گیرد و به سرعت در حال پیشرفت بوده طوریکه در ۵ سال اخیر یکی از موضوعات به روز و مطرح در محافل علمی و تحقیقاتی دانشگاه های معتبر جهان مانند هاروارد و MIT موضوع انتقال انرژی الکتریکی دوسیمه با استفاده از مبدل های جدید ماژولار است.
ادامه مقاله
 فایل ضمیمه IMODRO Power Article.pdf5.48  مگابایت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب ویژه

آخرین مطالب