به وبسایت زرشوران خوش آمدید
shoar-1403
تاریخ 8 اردیبهشت 1403 - ساعت 12:21 بعد از ظهر

تاریخچه وسابقه معدنکاری

 

تاریخ بسیار طولانی تمدن موجود در منطقه تکاب (تخت سلیمان) حکایتی اجمالی از شناخته بودن این معدن از زمان مادها و ساسانیان دارد . همچین آثارمعدنکاری یافت شده از آن زمان و همچنین استفاده از آن زمان و همچنین استفاده از پلاسرها و شستشوی ماسه های طلا دار در دوران باستان نیز موید این موضوع می باشد.

معدن آرسنیک نیز از حدود ۳۹-۴۴ سال قبل تاکنون فعال بوده‌است و ارپیمنت به صورت کریستالی به همراه گوژسیاه از آن استخراج شده است. تولید آن متغیر و با توجه به شرایط استخراجی، تعداد کارگران و بازار فروش در نوسان بوده است. مواد استخراجی به سه بخش درجه یک (ارپیمنت به صورت کریستالی)، درجه دو (ارپیمنت به همراه گوژسیاه) و درجه سه (درصد گوژسیاه بیشتر از ذرات ارپیمنت) تقسیم شده و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. این مواد بیشتر در صنایع شیمیایی به مصرف می‌رسد.

 

(( اطلاعات زیر فقط جهت یاداوری و آشنائی بیشتر بوده و مربوط به سالهای گذشته میباشد.هم اکنون اکتشافات جدیدی توسط تیم های اعزامی به محل در حال انجام است))


کارهای معدنی موجود به صورت تونل‌های تقریباً افقی است که اکثراً متروکه و غیرقابل استفاده است و تنها تونل فعال معدن، تونل T8 می‌باشد که در افق ۲۳۸۵+ متری قرار دارد. این تونل با امتداد تقریباً شرقی – غربی حفر شده و هم‌اکنون نیز در حال پیشروی است. البته هیچ‌گونه نقشه‌برداری و پیمایش سیستماتیک در این تونل انجام نشده و برداشت‌های صورت گرفته در حد دقت متر و کمپاس است. پیشروی در این تونل بدون نقشه و برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود و کلیه دستک‌ها، فقط برای رسیدن به توده‌های گوژسیاه حفر شده و به محض خارج شدن از گوژسیاه متوقف شده است. مواد استخراجی از معدن به اندازه کافی نرم بوده و بدون هیچ‌گونه ماده منفجره‌ای و به کمک پیکورهای بادی استخراج می‌شوند و پس از بارگیری در واگن به بیرون از معدن منتقل و در دمپ‌های کوچک انباشته می‌شوند. این روش استخراجی سال‌ها است که بدون هیچ‌گونه توسعه‌ای در این معدن در حال انجام است.

آبکشی از معدن به صورت طبیعی و ازطریق حفر جوی در کنار تونل‌ها انجام می‌شود و جهت نگهداری دیوارها و سقف نیز فقط از چوب استفاده می‌گردد. قسمت‌های انتهایی تونل به علت آب‌دهی زیاد، قابل رفت و آمد نیست و فقط تاحدود ۹۰ متری از دهانه تونل مسیر حمل و نقل مناسب است.

علاوه بر تونل T8، تونل دیگر موجود در معدن، تونل T9 می‌باشد که در افق ۲۴۱۰ + متری قرار دارد. این تونل فقط یک تونل اکتشافی بوده و ماده معدنی در آن یافت نمی‌شود. تنها سنگ قابل مشاهده در این تونل سنگ آهک است. این تونل فاقد آب، نگهداری و روشنایی می‌باشد و به علت بالا بودن مقاومت سنگ‌های دیواره، هنوز پابرجاست و فقط قسمتی از دستک جنوبی آن بر اثر گسیختگی در توده سنگ مسدود شده است.

 

مطالب مرتبط

مطالب ویژه

آخرین مطالب